Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde
•••
Menü

Further education

At the University for Sustainable Development Eberswalde (HNEE), continuing education is perceived as a transfer and as a task of the third mission. This contributes to sustainable development in society. For more than ten years, staff members of the university have been developing innovative continuing education formats together with partners from practice and regularly adapt their teaching to current needs in exchange with diverse stakeholders (including students and practice partners).

For the HNEE's further education, the focus is on training change agents for sustainability transformation. The societal need for this is enormous and the steadily increasing demand for the HNEE's corresponding further education courses indicate that more and more people want to contribute to this in their profession.

The scientific monitoring of the demand-oriented and high-quality continuing education formats serves on the one hand to reflect and continuously improve the teaching practice at the HNEE and on the other hand to conceptually strengthen sustainability-related continuing education beyond the HNEE. In cooperation with the Centre for further education, publications on practice-based teaching in the field of sustainability-related continuing education developed at the HNEE are therefore systematically bundled.


Further education courses


"M.A. Strategic Sustainability Management"


The part-time Master's programme enables students to support organisations in strategically realigning themselves and maintaining their own ability to act in a rapidly changing world through a development towards sustainability.

"Education, Sustainability, Transformation"


In the part-time Master's programme, students are enabled to design sustainable change processes in the context of Education for Sustainable Development (ESD). The focus is on people (in organisations) as acting and shaping persons.



Publications

Strauß, Anke & Albrecht, Carmen (im Erscheinen). Transformationsökosysteme fĂŒr Change Agents: die Bedeutung heterogener Lerngemeinschaften fĂŒr eine nachhaltige Kompetenzentwicklung In: Leal Filho, Walter (Hrsg.). Lernziele und Kompetenzen im Bereich Nachhaltigkeit". Berlin, Heidelberg: Springer.

Strauß, Anke (2023). Narrating future(s) with others: teaching strategic sustainability management in a relational key, Journal of Applied Learning and Teaching 6(1), S. 1-7 https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.ss5

Krah, J.; Molitor, H.; Reimann, J.; Bellina, L. (2023): Rahmenkonzept fĂŒr die Weiterbildung „ZukunftsfĂ€hige Lehre fĂŒr eine nachhaltige Entwicklung“. Arbeitsgemeinschaft fĂŒr Nachhaltigkeit an Brandenburger Hochschulen (Hrsg.), Eberswalde. https://doi.org/10.57741/opus4-394

Molitor, H.; Krah, J.; Reimann, J.; Bellina, L.; Bruns, A. (2022): ZukunftsfĂ€hige Curricula gestalten - Eine Handreichung zur curricularen Verankerung von Hochschulbildung fĂŒr nachhaltige Entwicklung. Arbeitsgemeinschaft fĂŒr Nachhaltigkeit an Brandenburger Hochschulen (Hrsg.), Eberswalde. https://doi.org/10.57741/opus4-388

Krah, J.; Reimann, J.; Molitor, H. (2022): Curriculare Verankerung von Nachhaltigkeit in Brandenburger StudiengĂ€ngen. In: Leal, W.: Nachhaltigkeit in den Sozialwissenschaften.  Springer Verlag. Berlin, S. 127-152.

Krah, J.; Reimann, J. & Molitor, H. (2021): Sustainability in Brandenburg Study Programs. Perspectives for Anchoring Sustainability in Higher Education Curricula. Sustainability 2021, 13, 3958. DOI: https://doi.org/10.3390/su13073958

Nölting, B.; Molitor, H.; Reimann, J.; Skroblin, J.-H. & Dembski, N. (2020): Transfer for Sustainable Development at Higher Education Institutions - Untapped Potential for Education for Sustainable Development and Societal Transformation. April 2020, Sustainability 12(7): 2925. DOI:  https://doi.org/10.3390/su12072925

Nölting, Benjamin; Dembski, Nadine (2020). Digitalisierung und nachhaltiges Wirtschaften zusammendenken – Eine Herausforderung fĂŒr die Lehre. In: Leal Filho, Walter (Hrsg.). Digitalisierung und Nachhaltigkeit. (Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung. Berlin, Heidelberg: Springer (Theorie und Praxis der Nachhaltigkeit), S. 23-43.

Nölting, Benjamin; Dembski, Nadine; Pape, Jens; Schmuck, Peter (2018). Wie bildet man Change Agents aus? Lehr-Lern-Konzepte und Erfahrungen am Beispiel des berufsbegleitenden Masterstudiengangs „Strategisches Nachhaltigkeitsmanagement“ an der Hochschule fĂŒr nachhaltige Entwicklung Eberswalde. In: Leal Filho, Walter (Hrsg.). Nachhaltigkeit in der Lehre. Eine Herausforderung fĂŒr Hochschulen. Berlin, Heidelberg: Springer, S. 89–106. ISBN 978-3-662-56385-4

Nölting, Benjamin; Pape, Jens (2017). Third Mission und Transfer als Impuls fĂŒr nachhaltige Hochschulen. Dargestellt am Beispiel der Hochschule fĂŒr nachhaltige Entwicklung Eberswalde. In: Leal, Walter (Hrsg.). Innovation in der Nachhaltigkeitsforschung. Ein Beitrag zur Umsetzung der UNO Nachhaltigkeitsziele. Wiesbaden: Springer, S. 265-280.

Nölting, Benjamin; Pape, Jens; Kunze, Britta (2015): Nachhaltigkeitstransformation als Herausforderung fĂŒr Hochschulen – Die Hochschule fĂŒr nachhaltige Entwicklung Eberswalde auf dem Weg zu transdisziplinĂ€rer Lehre und Forschung. In: Leal, Walter (Hrsg.), Forschung fĂŒr Nachhaltigkeit an deutschen Hochschulen, Berlin, Heidelberg: Springer Verlag, S. 131-147. ISBN 978-3-658-10545-7.

Nölting, Benjamin; Pape, Jens (2015): Ein Ideenlabor fĂŒr Nachhaltigkeit: Forschendes Lernen im berufsbegleitende Masterstudiengang Strategisches Nachhaltigkeitsmanagement. In: UmweltWirtschaftsForum, 23 (3/2015), S. 123-128. Print ISSN 0943-3481.

Nölting, Benjamin; SchĂ€pke, Niko; Pape, Jens (2013): Nachhaltigkeitskompetenzen in Unternehmen und Organisationen. Konzeptionelle Überlegungen zur Gestaltung eines karrierebegleitenden Weiterbildungsmasters. In: Die Unternehmung 67 (2/2013), S. 174-193.
http://www.unternehmung.nomos.de/fileadmin/unternehmung/doc/Aufsatz_DU_13_02.pdf